Nie bój się aktywności fizycznej

Obecnie panuje przekonanie, że aktywność fizyczna nie jest zbyt powszechną dziedziną wśród ludzi, których życie towarzyskie opiera się wyłącznie na galopowaniu za pędzącym światem. Statystyki z roku na rok informują o tym, że coraz więcej ludzi cierpi na nadwagę i otyłość. I chociaż coraz większą popularnością cieszą się maratony, nordic-walking czy uprawianie sportów drużynowych, to nauczyciele wciąż biją na alarm, aby coraz młodsze dzieci ‚łykały’ bakcyl dbania o swój organizm, czyli ćwiczenia, niż przesiadywanie przed komputerem. Większość ludzi jest pochłoniętych pracy zawodowej, zapominając już zupełnie o dbaniu o aktywność fizyczną inną niż podbiegnięcie do autobusu czy spacer inną drogą do pracy i z niej.

Aktywność fizyczna ma w sobie liczne pozytywne czynniki, które wpływają na nasz organizm kojąco. Za wyzwoleniem ich z naszego organizmu stoi nie tylko mózg, ale mnogość przechodzących w naszych organizmach reakcji egzo- jak i endogennych. To właśnie wysiłek fizyczny, jest uważany przez nasz organizm jako jeden z najpowszechniejszych czynników stresowych w naszym życiu.

Bardzo dużą rolę odgrywają tak zwane składowe wysiłku fizycznego, na które składają się: czas wykonywania ćwiczeń, intensywność z jaką przeprowadzany jest trening oraz ilości zaangażowanych mięśni i ich jednocześnie stopnia wytrenowania naszego ciała. Wiadomym jest, że ciało, które na co dzień stoi na bakier z aktywnością fizyczną będzie miało mniejszy stopień wytrenowania, niż aktywnie uczestniczący w treningach olimpijczyk. W tym artykule chcę przybliżyć nieco reakcjom organizmu na poddawanie się aktywności fizycznej.

I. Na co stać nasz organizm – ocena wydolności fizycznej.
Z pewnością wszystkim znany jest pierwszy, podstawowy próg, którym ocenia się wydolność fizyczną. Jest nim wiek. Nie jest to jednak obiektywny stopień, dla którego można określać czyjąkolwiek zdolność do nad progowego wysiłku fizycznego, ponieważ dla jednych wiek 60 lat wcale nie pozwala zaprzestać aktywnego uprawiania sportu. Dla innych zaś ludzi, wiek ten jest po prostu nie do przejścia, nie do pokonania. Wydolność fizyczna jest zależna również od płci, stopnia wytrenowania, stanu zdrowia, treningu i budowy ciała. Stosunek wydolności fizycznej względem budowy ciała, jest niezwykle ważny. Wprost proporcjonalnie: im większa masa mięśniowa, czy więcej tkanki tłuszczowej wtedy organizm jest mniej wydolny. Oczywiście nie oznacza to, że nie można wypracować u takiej osoby większej wydolności fizycznej, wręcz przeciwnie. Fizjologiczny, optymalny i indywidualny dobór obciążeń opiera się właśnie na uwzględnieniu powyższych wytycznych. Dla tych, których 30-minutowy trucht będzie rozgrzewką, dla innych będzie granicą możliwości.

Jeśli zaś skupić się na reakcjach fizjologicznych organizmu na wysiłek, należy wyodrębnić reakcje organizmu na wysiłek tlenowe i beztlenowe.
Reakcje organizmu tlenowe będą opierać się głównie na wykorzystaniu maksymalnego poboru tlenu, podczas maksymalnego wysiłku.
Reakcje beztlenowe zaistnieją wtedy, gdy wykorzystanie tlenu stanie się mniejsze niż zapotrzebowanie organizmu.